Increderea – baza unei relatii pe termen lung

Home / business skills training / Increderea – baza unei relatii pe termen lung

Citind tot felul de articole pe net … am gasit niste definitii interesante ale increderii pe care am in dorinta de a le impartasi cu voi si a afla cat de corecte le considearati, le-am tradus si adaptat. Am facut aceasta mica cercetare pentru a realiza capitolul “Construirea unei relatii de incredere” in materialele de lectura pntru manualele realizate in cadrul proiectului international E-STEP, dedicat trainerilor din penitenciare.

Dimensiuni si definitii ale increderii:
Exista mai multe modalitati in care poate fi definita increderea. Mai jos veti gasi dimensiunile increderii cat si definitiile acesteia.

Anticipare

Anticiparea constanta a ceea ce urmeaza sa se intample este un aspect normal al conditiei umane. Ne construim modele ale oamenilor bazate atat pe propria experienta cat si pe ceea ce ne spun ceilalti, apoi folosim aceste informatii pentru a presupune ceea ce urmeaza sa se intample. Acest lucru ne permite sa localizam si sa ne pregatim in fata posibilelor amenintari si de asemenea sa planificam actiuni pentru a ne atinge telurile/obiectivele/interesele.

Cel mai mare grad de imprevizibil este de 50%; un dusman de incredere poate fi de preferat in fata unui prieten imprevizibil, cel putin stim in ce stadiu ne aflam. Interesant, nu?

Definitia 1:
Incredere este capacitatea de a anticipa ceea ce vor face alte persoane si ce noi situatii se pot produce. Daca ne-am putea inconjura cu persoane in care avem incredere, atunci am putea crea un prezent sigur si totodat? un viitor mai bun.

Schimb de valori

Majoritatea relatiilor se bazeaza pe un schimb care reprezinta baza tuturor relatiilor fie ele de afaceri, fie personale; un schimb de bunuri de exemplu: schimbul a doua oi pentru o vaca. Este simplu de calculat valoarea in genul aceasta de negociere. Lucrurile incep sa se complice in momentul in care sunt implicati factori mai putin tangibili. Un parinte schimba atentia pentru dragoste, iar o companie schimba, nu numai salariul, dar si conditiile de lucru pentru eforturi fizice sau intelectuale.
Schimbul de valori functioneaza pentru ca fiecare valorifica lucrurile diferit. Daca un cioban are o intreaga turma de oi, dar nu are lapte, atunci poate face afaceri cu o persoana care are o cireada de vaci, dar nu are haine. Acest principiu de reciprocitate este ceea ce leaga societatile.
Increderea in schimbul de valori apare atunci cand nu stim sigur daca ceea ce primim este ceea ce asteptam. Cand cumparam o masina, nu ne dorim sa primim una despre care vanzatorul stie ca are probleme. Cand primim un sfat in afaceri, ne dorim sa fie bazat pe fapte si cifre, nu pe opinii nefondate. Fara a avea incredere, niciuna dintre aceste actiuni nu ar functiona corect.

Definitia 2: Increderea reprezinta baza intr-un un schimb cu persoane despre care nu avem foarte multe informatii, nu le cunoastem intentiile si nici nu stim ce ne pot oferi.

Reciprocitate intarziata

Schimbul nu se refera numai la inlocuirea imediata a vacilor pe oi sau a unei de masini bune sau a imbratisarilor. Ceea ce face ca societatile sau companiile sa functioneze cu adevarat este faptul ca ofera ceva acum, dar plata o pot primi in viitor. Avantajul este existenta unui mediu mai flexibil in care ambele parti pot primi acele bunuri sau servicii pe care le doresc, atunci cand au nevoie de ele mai degraba decat pe loc pentru a le pune la pastrare. De exemplu, firma plateste cursuri pentru anagajatii sai pentru ca in viitor sa primeasca performanta mai buna.

In acest moment increderea devine importanta, pentru ca, in alte conditii una dintre parti poate oferi ceva, dar nu va primi nimic in schimb. Intarzierea care exista in acest tip de intelegere aduce un nivel ridicat de nesiguranta ceea ce determina indivizii sa merag? pe încredere.

Ceea ce este adesea numit ca «Regula de Aur» reprezint? o formul? simpl? pentru a implica încrederea. «Ce ?ie nu-?i place, altuia nu-i face» seteaz? o dinamic? în care cel care ofer? ceva acum, o face cu speran?a c? va primi ceva specificat sau nu, cândva, în viitor.

Defini?ia 3:
Încredere const? în a oferi ceva acum, a?teptând o r?splat?, chiar f?r? a ?ti când sau în ce const? aceasta.

Expunerea punctelor vulnerabile

Când avem încredere în oameni, putem nu numai s? oferim ceva în speran?a c? vom fi r?spl?ti?i cândva, dar putem totodat? s? ne expunem într-un mod în care ceilal?i ar putea s? profite de anumite vunerabilit??i pe care le avem. Când cineva cump?r? o ma?ina la mâna a doua, f?r? s? ?tie care este pre?ul corect, ar putea fi min?it de vânz?tor care dore?te s? ob?in? o sum? cât mai mare. Atunci când o person? î?i poveste?te problemele personale unui coleg de birou, acesta din urm? ar putea s? se foloseasc? de aceste informa?ii pentru ie?i în eviden?? în fa?a ?efilor.

De?i frica de r?zbunare sau proiectarea sentimentelor de vinov??ie pot contracara tenta?ia de a abuza de expunerea vunerabilit??ilor unei persoane, atunci când aceasta cedez?, risc? s? fie r?nit? sau l?sat? în urm? de c?tre ceilal?i. Pentru a avea o tranzac?ie de succes în totalitate, este necesar? încrederea c? nu va exista tr?dare sub nici o form?.

Defini?ia 4: Încredere este atunci când celor din jur li se ofer? oportunitatea s? profite de anumite puncte vunerabile ale celorla?i, de?i cei care au avut t?ria s? se arate vulnerabili sper? c? nu vor avea de suferit.

Adaptare dup?: http://www.changingminds.org/explanations/trust/what_is_trust.htm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *